|
|
Seniorenbegeleiding:
- verhuizing;
- administratie;
- mediagebruik;
- executeur/
afwikkelingsbewindvoerder.
|
|
Hoogbejaard? Ja. En zelfstandig? Ja, dat ook.
En als er dan plannen zijn voor een verhuizing vraag je je af: Hoe lang nog? En
doe ik dat alleen?
En dan komt er vanuit de familie de tip: informeer eens. Neem eens contact op
met OrganieQ; ga in gesprek en neem goed advies aan.
En zo begon mijn senioren-begeleiding in al zijn facetten. Samen
ging we aan de slag om de verhuizing voor te bereiden. Totdat Christa
alleen verder ging i.v.m. een ernstig ongeval mijnerzijds.
Het huis moest
verkocht, een appartement aangekocht en een verhuizing geregeld. Goede banden
werden aangeknoopt met de familie; en gezamenlijk werden er zakelijke spijkers
met koppen geslagen.
En daarnaast ging Christa aan de slag met nieuwe energiecontracten,
omzetting van diverse abonnementen en contracten naar de nieuwe woning, etc.
En dan, eindelijk, kan ik weer meedoen. Vanuit mijn nieuwe onderkomen begint
voor mij ook een nieuw leerproces. Er is gedachtengoed verloren gegaan, maar
Christa is een goede lerares, aandachtig en inlevend, en zo keert -sneller dan
gedacht- een stuk zelfstandigheid terug.
Wanneer ik vragen heb over de werking van mijn smartphone, mijn computer
en TV, post van de belastingdienst, de aanvraag van glasvezelinternet, regels
van de belastingdienst rond schenkingen, vermogen spreiden over meerdere
spaarrekeningen, etc., dan kan ik deze altijd met Christa bespreken.
En als dan verkoop en koop onder haar begeleiding e.d. geregeld is, moet er
toch ook eens nagedacht worden over: "Later, als....."
Na uitvoerig overleg met de kinderen stemt Christa toe ook dán haar steun te
zullen verlenen, in de functie van executeur en afwikkelingsbewindvoerder.
Het kan niet beter. Ik ben er gerust op. Christa heeft met haar vele capaciteiten
mijn volle vertrouwen.
W. A. Drenthe-Hoogendijk,
Dirksland.
|
|
Training Timemanagement intern opleidingsprogramma Equip
|
|
Wij hebben een beroep op de expertise van Christa gedaan voor de opleiding van onze medewerkers. IFES-Nederland is een organisatie die studenten ondersteunt in het dienen van God. De medewerkers die zij in dienst heeft, bieden pastoraat aan studenten, coachen besturen van verenigingen zoals Ichthus en C.S.F.R. en ontwikkelen allerlei activiteiten met het oog op toerusting en missionaire presentie. De studentenwerkers zijn veelal gepassioneerde jonge mensen die gedreven aan de slag gaan. Hoe je (werk)tijd goed in te delen is voor velen een uitdaging. Christa heeft ons goed geholpen in het inzichtelijk maken hoe de medewerkers hun tijd besteden en welke kansen er (blijven) liggen om studenten nog beter van dienst te zijn.
Wat opviel is dat ze zich goed weet in te leven in het werkterrein van de medewerker. Christa komt langszij, schept vertrouwen en weet in korte tijd de vinger op de zere time management plek te leggen én een aantal praktische tools aan te reiken om het beter te doen. Ze heeft veel ervaring en kan van daaruit echt maatwerk leveren. Haar grondige voorbereiding en oog voor de mens achter de ‘cijfers’ maakt haar een betrokken trainer. Door diepere onderliggende thema’s aan te raken, biedt ze niet alleen een snelle oplossing, maar helpt ze ook de kern van het ‘probleem’ te onderzoeken. Daarmee geeft het de deelnemers echt meerwaarde voor de lange termijn, en niet alleen maar (maar ook wel) snelle oplossingen. Als opleiders konden we goed met haar overleggen en was haar duidelijke en snelle communicatie erg fijn samenwerken.
Cees Griffioen (opleider IFES Nederland)
& Rieke Lindeboom (directeur Nederlands studentenwerk IFES Nederland) |
|
|
|
Persoonlijke werkplekbegeleiding
|
|
Dankbaar voor jouw begeleiding!
Toen
ik door de bomen het bos niet meer zag, was daar OrganieQ. En bij OrganieQ,
hoort Christa van Dieren. Precies wat je nodig hebt op dat moment.
Ze
helpt je hoe je de ‘kikker moet slikken’ en een ‘hapje van de olifant’ te
nemen. Zowel thuis als op kantoor, helpt het bij mij de boel goed te kunnen
organiseren.
Het
was echt haar missie ( en ongetwijfeld haar passie) om mij mijn taken goed en
overzichtelijk uit te laten voeren. Dankbaar en blij dat ik uiteindelijk de
stap gezet heb om contact op te nemen met Christa/OrganieQ.
Nogmaals ontzettend
bedankt!
Sandra van de Tonnekreek
secretaresse ATKB vestiging Middelharnis
|
|
Training Outlook E-mail en Takenlijst
Zuid-Hollandse eilanden
|
|
OrganieQ helpt onze organisatie vooruit.
Sinds 1 jaar waren we als zorgorganisatie operationeel en
dachten we de digitale communicatie (onder andere email) goed op orde te hebben. Maar dat het kan
altijd beter, kan toonde Christa van Dieren van OrganieQ ons aan.
Ze gaf ons inzicht in onze werkwijze, waarbij we erachter
kwamen dat er met time management een hoop winst is te behalen. Met name het
goed organiseren van het e-mail postvak, indelen van mails naar urgentie-graad
geeft veel rust en duidelijkheid. Ook de manier waarop Christa ons uitleg
gaf was erg prettig, helder, duidelijk en oplossingsgericht. We gebruiken onze
hersenen nu om na te denken en niet meer om te onthouden!
Door OrganieQ zijn we nu in staat onze organisatie
efficiënter te laten werken.
Marijke Douw
Directeur Home Instead Thuisservice Zuid-Hollandse eilanden
|
Professionalisering Interne Begeleiding basisschool
|
|
Wij hebben advies
en begeleiding van Christa van Dieren van OrganieQ ingeroepen om binnen onze
schoolorganisatie de Interne Begeleiding (IB) te professionaliseren.
Haar inzet is
3-ledig:
- advies op gebied van timemanagement;
- herinrichting van
een effectieve en efficiënte digitale werkplek;
- idem voor de
fysieke werkplek.
Onder leiding van
Christa is er een jaarplanning, zorgdocument en takenlijst (per maand)
opgesteld. Ook hebben we samen gezocht naar een digitale agenda, die zoveel
mogelijk voldeed aan mijn persoonlijke wensen.
Christa staat naast de klant en haast ín de organisatie. Ze leest en leeft zich
erg goed in de organisatie in, waardoor ze ook schoolinterne documenten op consistentie
kan screenen. Christa is niet alleen tijdens de sessies erg betrokken en
inspirerend. Tussen twee begeleidingssessies door kan er ineens een appje komen
van Christa: "is dit wat voor jou?”. Ze stuurt dan iets wat ze tegengekomen is
en wat aansluit bij één van de gesprekken. Na haar bezoek mailt ze een
samenvattend verslag van de begeleiding en de verder te nemen acties. Zo weten
we allebei altijd waar we staan in het proces.
Op het gebied van
de inrichting van de digitale werkomgeving geeft Christa zeer waardevolle en
vooral erg praktische adviezen. "Maak elke dag je digitale deurmat leeg” is
inmiddels praktijk geworden. Ze introduceert in passende stappen kleine
aanpassingen in een mailprogramma, die per direct het dagelijks werk
vergemakkelijken. Haar oog voor detail valt hierin op. Door haar brede kennis,
haar toegankelijkheid en haar luisterend oor ontstaan leerzame en waardevolle
gesprekken tijdens haar bezoek, die verder reiken dan de begeleidingsdoelen.
Ook de fysieke
werkplek is efficiënter gemaakt. Berg dingen op, op de plaats waar je het nodig
hebt, is een simpele truck die later zoeken voorkomt. Tijdens de opruimsessie
geeft Christa de rust en alle tijd om elk voorwerp en elk papier (slechts één
keer) vast te pakken en gelijk op de juiste plaats te brengen: oud papier,
archief, magazijn, retour in werkkamer, onder-handen-werk, enz. Hierdoor
ontstaat al na een uur werken een enorme succeservaring: "ik ben aan het
opruimen!”. Ondertussen stopt Christa niet om praktische tips te geven waardoor
onbewust het reorganisatieproces in- en uitwendig gestaag doorgaat.
Christa ziet de
mens achter het (niet-opruim-)gedrag en heeft gevoel voor gevoel. Ze zoekt en
neemt tijd om daarover te praten en anticipeert er empathisch op als er bij het
(digitaal) opruimen emotionele waarde aan iets gehecht wordt. Tijdens het
fysieke opruimen had ik niet één keer het gevoel dat ik iets tegen m’n zin of
"omdat Christa erbij was” wegdeed. Ondanks dat ze ook realistisch was en soms
kritische opbouwende vragen stelde, mocht, moest en kon ik de beslisser zijn!
En een opgeruimde ruimte moet ook schoon zijn, moet Christa gedacht hebben.
Terwijl ik paperassen aan het sorteren was, vroeg zij om een sopdoek en een
stofzuiger … 😊. Trouwens, opruimen is niet in de eerste
plaats ontspullen of veel weggooien maar vooral functioneel reorganiseren,
herstructureren en sorteren. Dat tijdens het opruimen de prullenbak of
papierbak vol is, is mooi meegenomen! Deze manier van organiseren geeft meer
denk- en werkruimte en is niet alleen toe te passen in werksituaties, maar
laten zich ook prima vertalen naar de privésfeer.
Kortom, iedereen
die (digitaal of fysiek) opruimen lastig vindt, raad ik aan om Christa’s hulp
in te roepen en daarna net als mij te zeggen: "Dit had ik jaren eerder moeten
doen!” en "Dit gun ik iedereen!”. Op een prettige, respectvolle, leerzame en
betrokken manier denkt en werkt Christa mee. Vanuit haar helicopterview
stimuleert ze steeds de volgende stap en zorgt al vanaf het eerste moment voor
lichtpuntjes in de opruimtunnel!
A.B.
Managementlid en Intern Begeleider basisschool Zeeland |
Teamcoaching en individuele coaching
|
|
Christa heeft ons als team Regiomanagers de afgelopen twee jaar
gecoacht, zowel als groep en individueel. Ze heeft ons geleerd om
functioneel te vergaderen (voorzitterschap, notuleren, tijdsbewaking),
op te treden als team binnen de organisatie (gespreksleider namens
team), inzicht gegeven in ons handelen, inzicht gegeven in onze stip op
de horizon met leerdoelen ed. en geleerd elkaar feedback te geven. Het
samen met Christa opstellen van het groeiplan heeft ons geholpen om naar
de toekomst te kijken. Christa was ook een fijne coach op het gebied
van 1 op 1 gesprekken met ons.
Nu na twee jaar, midden in deze coronaperiode, staan we als
team sterk en gaan zelfstandig als Regiomanagersteam verder en leggen
onze prioriteiten bij de cliënten en de teams. Wij hebben een goede tijd
met Christa gehad en veel van haar geleerd!
Simone Gogos, Corrie de Boed, Conny Berkenbosch, Arianne Ligtendag en Gerdie Schellevis
Regiomanagers Sjaloom Zorg Dirksland
|
Seniorenbegeleiding administratieve taken, computer- en mobiele telefoongebruik |
|
Plof…. Een blauwe envelop valt op de mat. De belastingen
worden weer geïnd. Weinig mensen vinden het aanleveren van alle stukken een
prettig werkje. Nou, ik ook niet. Een paar jaar geleden liep ik toevallig het
‘Diekhuus’ (cultureel centrum Middelharnis) binnen tijdens een presentatie voor
senioren over mogelijke begeleidingsvormen, waaronder een notaris en Christa,
met haar bedrijf OrganieQ, begeleiding in organiseren.
Mijn aandacht was getrokken…….
Na afloop van haar presentatie heb ik een afspraak gemaakt. Ondertussen heeft
zij mij al heel wat uurtjes begeleiding gegeven en dat op een heel duidelijke
en rustige manier. We werken daarbij samen aan de administratie, de jaaropgave
inkomstenbelasting, betalen rekeningen, zoeken zaken uit op financieel gebied,
ook bijv. een extra hypotheekaflossing of zaken rond mijn pensioen. Christa kan
moeilijke zaken uitleggen in Jip-en-Janneke-taal. Ik raad haar begeleiding
zeker aan!
Mw. J. van Drimmelen-Barg, oud-onderwijzeres, Middelharnis |
Advies m.b.t. kostenbesparing bedrijfsbeëindiging |
|
We
dachten zelf toch redelijk alert en kostenbewust te zijn, maar Christa heeft
een extra laag aan gegevens in beheer die kostenbesparing letterlijk op een
ander niveau brengen.
Ze
maakte ons niet alleen helder wat we niet wisten over alternatieven, maar zette
het ook nog eens vlot in gang. En dat ook nog op een vriendelijk-stevige manier.
Heel concreet: de investering
van €600 bij OrganieQ leverde ons €2000 per jaar aan besparingen op. Als
ze niet al bestond, moest ze worden uitgevonden.
Joost Drenthe, eigenaar van Essentia TTC, Wolfheze |
Begeleiding moeder en dochter via PGB's
|
|
Christa is
bij ons gekomen omdat we de beschikking hadden over PGB's met betrekking tot de
kinderen en mijzelf. Ik was al tijden op zoek naar iemand die mij kon helpen
met het organiseren en structureren van ons huishouden en daarbij de combinatie
van heel veel zorgafspraken als mantelzorger van onze kinderen. Grip krijgen op
mijn huishouden en alle overige taken was ons eerste doel. En hoe creëer ik
rust en ruimte zonder chaos voor de kinderen en mijzelf. Door alles stap voor
stap aan te pakken en nieuwe routines aan te leren ben ik een stuk verder
gekomen. Doordat Christa meedacht wat mijn taken zijn en wat ik uiteindelijk
wil bereiken leerde zij mij om de juiste prioriteiten te stellen en concrete
stappen te plannen. Stappen die haalbaar zijn, zodat er balans ontstaat en je
niet afbrandt, maar juist in beweging komt. Ook liet ze mijzelf heel concreet
nadenken over "wat wil jij nu zelf". Dit hielp mij enorm over een
drempel heen om de dingen daadwerkelijk uit te spreken en vooral ook te doen.
Ook met één van onze dochters met ADHD ging ze daadwerkelijk aan de slag met
planning, opruimen, organiseren en structureren. Daarbij gaf ze elke keer
kleine stapjes, concrete doelen, die Christa als ze de volgende keer weer kwam
terug besprak, zodat we daar weer verder mee konden.
Arianne uit A.
|
Training Time-management en plannen
|
|
Christa heeft voor ons team Bedrijfsbureau, bestaande uit 8
vrouwen met verschillende opleidingsniveaus en diverse functies, een
timemanagementtraining verzorgd. Christa heeft iedereen van het team weten te
boeien en informeren. Christa’s aanpak is professioneel, zakelijk én
dichtbij, laagdrempelig en persoonlijk. De oefeningen, waarmee wij ons eigen
werk meteen leerden plannen, maakten het meteen toepasbaar. Het leverde
waardevolle discussies op die bijdragen aan de samenwerking en effectiviteit
van het team. Alle teamleden zijn erg tevreden over de cursus, dagelijks
refereren we aan ‘de groene kikker’ en andere ‘Christa one-liners’ en de
komende tijd gaan we gezamenlijk aan de slag om verbeteringen te realiseren in
onze werkmethodiek. Met andere woorden; een aanrader! Marileen van Vredenburch, hoofd bedrijfsbureau/personeelszaken
AT-KB Zoetermeer/Geldermalsen/Stellendam
|
|
Time-management, plannen, werkplekorganisatie en e-mailbeheer
|
|
Ik
heb de begeleiding door Christa als zeer prettig ervaren. Ze probeert eerst een
goed beeld te krijgen van de huidige situatie om vervolgens te bespreken waar
de grootste winst te behalen valt.
Christa
komt met praktische oplossingen voor zaken waar je steeds weer tegenaan loopt.
Haar creatieve manier van denken helpt om zaken nét even anders in te richten.
In de begeleiding blijft het niet bij tips. Waar nodig gaat ze samen met je aan
de slag om achterstanden in te halen en nieuwe patronen toe te passen op je
agenda, papierwerk en email. Mocht je tussen afspraken door voor een korte
vraag komen te staan dan is Christa gemakkelijk te bereiken.
Ik
heb zelf veel gehad aan haar begeleiding en kan iedereen Christa van harte kan
aanbevelen voor begeleiding in persoonlijke of zakelijke organisatie.
Arie
uit Gouda
|
|
|
Time-management en plannen
|
|
Voorjaar
2014 heb ik een cursus Time Management gevolgd bij Christa van Dieren. Het was voor
mij nieuw, want dit onderwerp was nooit onderdeel geweest van mijn opleiding. Bovendien,
dacht ik, je weet toch zelf wel ongeveer hoe je je tijd in moet delen?! Maar deze
cursus opent je ogen voor verbeteringen, die winst opleveren.
Je wint namelijk aan tijd en je verliest aan
stress. Je leert
onderscheid te maken tussen dingen, die urgent zijn en die belangrijk
zijn. En ook al
weet je alles al, je leert om de dingen op te schrijven en vooruit te plannen. Een
vergadering bijvoorbeeld kost meer tijd dan de vergadering alleen. Je bereidt
hem voor, je woont hem bij, maar je moet daarna ook actiepunten afhandelen. Of
notulen schrijven, waar je vroeger meestal mee wachtte tot de volgende
vergadering.
Kortom, de
cursus Time Management was leerzaam en ik kan iedereen aanbevelen om het ook te
doen. Ik hoefde er niet voor te reizen, want bijna alles gebeurde in mijn geval digitaal of per
telefoon. En, eerlijk is eerlijk, als je na deze cursus weer eens aan het
stressen bent, dan denk je weer aan de lessen van Christa.
Christa,
hartelijk dank!
ds Lieuwe
Schaafsma, Malawi |
|
Structuur brengen in financiële administratie, time-management en werkplekorganisatie
|
|
Via Missing Blink ben ik in
contact gekomen met mevrouw van Dieren. Ik ben zeer tevreden over de
werkzaamheden die zij voor mij gedaan heeft. Waar cijfers voor mij abracadabra
zijn, haalt zij er van alles uit. Op advies van Christa zit ik nu voor mijn financiële administratie
bij Calculus en dat is fijn. Ik kan inloggen en heb dan gelijk inzicht in
mijn financiële situatie.Ik heb heel veel van haar
geleerd m.b.t. organiseren. We hebben samen heel veel opgeruimd en ik heb nu
bijna dagelijks een leeg bureau.
dr. Z.D.N. Akrum, huisarts te Rotterdam
|
Begeleiding vanuit PGB
|
|
Na een artikel in de krant hebben we contact gezocht met
Christa om te vragen of ze iets kon betekenen voor onze kinderen, die door hun
ADHD veel moeite hebben met plannen van hun huiswerk, maar ook om op tijd op
school te komen, om de kamer enigszins ordelijk te houden. Hoe organiseer je de
spullen van je hobby. Maar ook hoe los ik het conflict met mijn vrienden op.
Hoe voorkom ik dat ik elke keer mijn zwemspullen vergeet, enz, enz.
Vanaf het eerste kennismakingsgesprek wisten we dat we bij
haar aan het goede adres waren. Ze weet heel goed waar ze het over heeft, had
zich in de tijd tussen het eerste telefoongesprek en het kennismakingsbezoek
heel goed ingelezen en kwam goedbeslagen ten ijs. Ze was heel duidelijk in wat
ze onze kinderen te bieden had.
Ze werkt heel doelgericht samen met de kinderen, volgens een
plan, wat ze op papier heeft staan. Na ieder bezoek kregen wij als ouders op
papier wat ze die dag allemaal had gedaan en de opdrachten en doelen voor de
kinderen voor de komende week. Heel duidelijk met voor iedere dag heldere en
goed uitvoerbare opdrachten. Zo werkte ze aan het plannen van het huiswerk, het
ordenen van de schoolboeken. En als daarvoor de kast gereorganiseerd moest
worden, werden de kinderen aan de hand van alweer een planning aan het werk
gezet.
Ze werkt zeer respectvol, betrouwbaar, ziet de
mogelijkheden, creëert kansen, is oplossingsgericht, en positief ingesteld. Praat
met de kinderen over de moeilijkheden waar ze tegenaan lopen, probeert te achterhalen
waarom ze iets doen, helpt ze bedenken hoe het anders kan. Ze heeft geen 9 tot
5 mentaliteit, het is voor haar heel normaal om ’s avonds nog mail te sturen
met tips, ideeën of linken naar - voor ons - relevantie informatie.
Ze is er vooral op gericht zich zelf overbodig te maken, en
dat is haar aardig gelukt. Natuurlijk zijn de problemen die horen bij ADHD niet
over, maar we zijn inmiddels wel zo ver dat ze al veel minder vaak hoeft te
komen. En dat is voor haar ook geen probleem. Ze blijft even betrokken als
altijd!
Particulier C.J. uit Middelharnis
|
|